|
در چهاردهم دی ماه «اعتماد» گزارشی از تاثیر هدفمند
کردن یارانه ها بر بخش های مختلف اقتصادی که از سوی موسسه مطالعات بین
المللی انرژی تهیه شده بود- البته به نقل از نشریه برنامه- ارائه کرد. این گزارش که بازتاب های زیادی داشت برخی از موسسات از جمله موسسه مطالعات بین المللی انرژی را به واکنش واداشت. در این ارتباط این موسسه گزارش مبسوط تری را برای گروه اقتصادی روزنامه ارسال کرد که با توجه به اهمیت آن و نیز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 1389 در زیر می آید. پروژه «بررسی آثار افزایش قیمت حامل های انرژی بر بخش های اقتصاد ایران» که در موسسه انجام شده آثار و تبعات افزایش قیمت انرژی بر دهک های هزینه یی در سه سناریو را تحلیل کرده است. یکی افزایش قیمت بنزین، دوم افزایش قیمت تمام حامل های انرژی و سوم افزایش قیمت تمام حامل های انرژی که در آن افزایش قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره و برق معادل قیمت های جهانی است. ادامه مطالب را در ادامه مطلب بخوانید.... |
یکی افزایش قیمت بنزین، دوم افزایش قیمت تمام حامل
های انرژی و سوم افزایش قیمت تمام حامل های انرژی که در آن افزایش قیمت
بنزین، گازوئیل، نفت کوره و برق معادل قیمت های جهانی است.
در
سناریوی دوم شش حامل انرژی یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز
طبیعی و برق به ترتیب به اندازه 600 ، 620 ، 100 ، 450 ، 200 و 100 درصد
افزایش داده می شود. بار تورمی این سیاست به اندازه 2/16 درصد است. تولید
به اندازه 2/2 درصد کاهش می یابد. میزان کاهش در اشتغال 4/3 درصد و میزان
افزایش در درآمدهای دولت 32 درصد است.
بیشترین بار تورمی سناریوی
دوم در بخش های حمل و نقل ظاهر شده است. تورم حمل و نقل زمینی (مسافر) حدود
28 درصد، تورم حمل و نقل زمینی (بار) حدود 36 درصد و تورم سایر حمل و نقل
ها حدود 59 درصد است. بار تورمی سناریوی دوم در بخش های صنایع شیمیایی،
فلزات، معدن، ساختمان، صنایع کاغذسازی و ماشین آلات به ترتیب معادل 24 ، 22
، 5 ، 20/14 ، 13 و 10 درصد است که اثرپذیری بیشتر بخش های یادشده نسبت به
افزایش حامل های انرژی در مقایسه با سایر بخش ها را به نمایش می گذارد.
در
سناریوی سوم شش حامل انرژی یعنی بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز
طبیعی و برق به ترتیب به اندازه 500 ، 3965 ، 100 ، 5870، 200 و 411 درصد
(افزایش قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره و برق معادل قیمت های جهانی است)
افزایش داده می شود. بر اساس نتایج حاصل، بار تورمی این سیاست به اندازه 33
درصد است. تولید به اندازه 5/4 درصد کاهش می یابد. میزان کاهش در اشتغال
8/6 درصد و میزان افزایش در درآمدهای دولت 38 درصد است.
بیشترین بار
تورمی، مشابه سناریوهای اول و دوم، در بخش های حمل و نقل ظاهر می شود.
تورم حمل و نقل زمینی (مسافر) حدود 57 درصد، تورم حمل و نقل زمینی (بار)
حدود 50 درصد و تورم سایر حمل و نقل ها حدود 254 درصد است. بار تورمی
سناریوی سوم در زیربخش های صنایع شیمیایی، فلزات، معدن، ساختمان، صنایع
کاغذسازی و ماشین آلات به ترتیب معادل 45 ، 40 ، 19 ، 24 ، 25 و 16 درصد
است که اثرپذیری بیشتر بخش های یادشده را نسبت به افزایش حامل های انرژی در
مقایسه با سایر بخش ها به نمایش می گذارد.
نتایج سناریوی سوم،
مشابه سناریوی دوم، کاهش رفاه را در کلیه دهک های هزینه یی به ویژه در دهک
های پایین نمایش می دهد. کاهش رفاه برای دهک های پایین هزینه یی به ویژه
برای خانوارهای روستایی بزرگ بوده است. برای خانوارهای روستایی کاهش مصرف
واقعی کل به عنوان شاخص اندازه گیری رفاه اقتصادی خانوار بین 17 تا 30 درصد
از دهک اول تا دهم در نوسان بوده، در حالی که برای خانوارهای شهری این
نوسان بین 15 تا 27 درصد بوده است.
در مجموع نتایج نشان می دهد
افزایش قیمت حامل های انرژی با ایجاد کاهش در انحراف قیمت های نسبی، مصرف
بی رویه انرژی در بخش های تولیدی و خانوارها را کاهش می دهد. از سوی دیگر
با افزایش در هزینه های تولیدی، تورم در اقتصاد افزایش و رفاه اقتصادی
افراد کم درآمد کاهش می یابد. البته افزایش تورم و کاهش رفاه در سناریوی
افزایش قیمت کلیه حامل های انرژی بسیار بیشتر از سناریوی افزایش قیمت بنزین
بوده است.