بهترین،جالب ترین،بروز ترین و زیباترین اخبار ایران و جهان بیا تو

قیمت برق امروز-قیمت انرژی- صزفه جویی در مصرف انرژی+وسایل کم مصرف

بهترین،جالب ترین،بروز ترین و زیباترین اخبار ایران و جهان بیا تو

قیمت برق امروز-قیمت انرژی- صزفه جویی در مصرف انرژی+وسایل کم مصرف

واریز 8 هزار تومان، یارانه نان برای 2 ماه

30 آذر 1389 ساعت 09:52

آخرین نیوز: از ساعات ابتدایی بامداد امروز مبلغ 8 هزار تومان برای 2 ماه به عنوان یارانه نان هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز شد.
 
 
به گزارش فارس، در پی دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت ماهانه 4 هزار تومان به هر نفر در ماه برای یارانه نان، از بامداد امروز سه‌شنبه 30 آذر مبلغ 8 هزار تومان برای 2 ماه به عنوان یارانه نان هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

تشریح نحوه محاسبه قیمت‌های جدیدگازخانوار(مصرف خانگی)+جدول

تشریح نحوه محاسبه قیمت‌های جدیدگاز+جدول طبق گفته ی آخرین نیوز :
آخرین نیوز: به‌منظور تعیین نرخ‌های جدید گاز طبیعی در بخش خانگی کشور از نظر آب و هوایی به 5 اقلیم سرد1، سرد 2، سرد3، گرم و معتدل و نیز مشترکان براساس دامنه مصرف به 12 پله تقسیم شده‌اند. به گزارش ایسنا، تعیین اقلیم در سال‌های گذشته به‌صورت استانی بود که به‌دلیل وجود تنوع آب و هوایی در برخی استان‌های کشور در حالت جدید تقسیم‌بندی‌ها شهرستانی انجام شده است. حداقل قیمت گاز در اقلیم‌های مختلف( مشترکان پله اول) برای مشترکانی که کمتر از 200 متر مکعب در ماه مصرف کنند 30 تومان به ازای هر متر مکعب خواهد بود و بیشترین قیمت گاز برای مشترکان پله 12 که ماهانه بیش از 1200 متر مکعب گاز مصرف می‌کنند معادل قیمت گاز صارداتی و 350 تومان به ازای هر متر مکعب خواهد بود. برای مثال کسانی که در شهر تهران هستند در اقلیم 3 قرار می‌گیرند که میزان مصرف بین صفر تا 200 مترمکعب آنها را در پله اول قرار داده و بابت هر مترمکعب گاز باید 30 تومان پرداخت کنند. در شیوه جدید قیمت‌گذاری به نسبت افزایش مصرف مشترکان در اقلیم‌های مختلف، قیمت گاز در پله‌های بالاتر بیشتر خواهد شد. برای نمونه در شهر تهران مشترکان باید تا 200 متر مکعب گاز مصرفی را 30 تومان برای هر متر مکعب، مصرف بین 201 تا 300 متر مکعب را با قیمت 50 تومان، مصرف بین 301 تا 400 متر مکعب را با قیمت 70 تومان به ازای هر متر مکعب و مصرف‌های بیشتر را بر اساس جدول تعیین شده، با قیمت بیشتر محاسبه و هزینه را پرداخت کنند. در این رابطه برای مثال شیوه تعیین قیمت گاز یک مشترک تهرانی که ماهانه 380 متر مکعب گاز مصرف می‌کند و در پله سوم قرار دارد، به این صورت خواهد بود که 200 متر مکعب اول با قیمت 30 تومان، 100 متر مکعب( بین 201 تا 300 ) یعنی مقداری که در پله دوم قرار دارد با قیمت 50 تومان برای هر متر مکعب و 80 متر مکعب نهایی که در پله سوم قرار می‌گیرد با قیمت 70 تومان به ازای هر متر مکعب محاسبه خواهد شد. اگرچه با وجود افزایش نرخ گاز طبیعی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، ‌صنایع و نیروگاه‌ها جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید می‌کند که "هنوز قیمت گاز ایران از قیمت گاز در دنیا ارزان‌تر است" ولی قرار است طبق مصوبه مجس شورای اسلامی، دولت قیمت گاز خانگی را تا پایان برنامه پنجم به 75 درصد گاز صادراتی برساند. در قیمت‌گذاری جدید برای پنج ماه سرد سال (آبان تا اسفند) کف قیمت گاز خانگی 30 تومان و سقف آن 350 تومان، گاز نیروگاهی 80 تومان و صنعتی 70 تومان، گاز مراکز دولتی و تجاری 100 تومان، گاز بخش‌های کشاورزی و دامپروری 60 تومان و سایر مصارف 60 تومان تعیین شده است که به این ترتیب متوسط قیمت گاز خانگی نیز 70 تومان خواهد بود.

آیا انتشار اسناد ویکی لیکس تاثیری در برکناری متکی داشته است؟‌

بازار گمانه زنی ها همچنان داغ است؛
برکناری وزیر امور خارجه ایران بیش از آنکه نشانه تغییرات اساسی در سیاست خارجی ایران باشد ، یک اقدام تاکتیکی است. نگاه غالب آن است که  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور مایل نبود منوچهر متکی را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کند و متکی به دولت احمدی نژاد تحمیل شده بود.

به گزارش آخرین نیوز، با گذشت یک هفته از برکناری ناگهانی و شوک آور منوچهر متکی وزیر خارجه وقت هنوز دلایلی قابل قبول و  روشنی از سوی مسئولان و منابع و رسانه های خبری مطرح نشده و گمانه زنی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

اگرچه نگاه غالب کارشناسان سیاسی آن است که  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور مایل نبود منوچهر متکی را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کند و متکی به دولت احمدی نژاد تحمیل شده بود اما  این سوال مطرح است که چرا احمدی نژاد در مرحله کنونی و هنگامی که متکی برای ماموریت در سنگال بسر می برد وی را از سمت وزیر امور خارجه برکنار کرد.   

در آخرین گمانه زنی برخی رسانه ها بین اسناد ویکی لیکس و برکناری متکی رابطه هایی پیدا کرده اند.روزنامه حریت چاپ ترکیه در مقاله ای با طرح این سوال که آیا انتشار اسناد ویکی لیکس تاثیری بر برکناری متکی داشته است؟‌ نوشت:  این اسناد حاکی از آن بود که فعالیت های ایران در میان کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان موجب نگرانی های جدی شده است.  همچنین این اسناد حاکی از آنست که همه کشورهای منطقه حتی ترکیه با شبهه به ایران می نگرند. این موضوع یک مسئله جدی است. نباید فراموش کرد که موضع روسیه درباره تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که روسیه نیز از ایران فاصله گرفته است. علاوه بر آن چین نیز به قطعنامه  تحریم ایران رای مثبت داد.

به نوشته این رونامه بر اساس اسناد ویکی لیکس مقامات بلندپایه عربستان شبهه ها و تردیدهای خود را درباره ایران برای مقامات آمریکایی بیان کرده اند. این سوال مطرح است که آیا ایران با برکناری متکی کسب وجهه جدید را در سیاست خارجی خود ضروری دانسته است؟ 

حریت نوشت: علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران ، در مصاحبه ای با روزنامه تهران تایمز تاکید کرد ، جلب اعتماد در زمینه دیپلماسی موضوع بسیار مهمی است. وی در مراسم معارفه خود نیز بر اهمیت سیاست خارجی مثبت و متوازن تاکید کرد. صالحی با این سخنان خود بر ضرورت تقویت جایگاه ایران در جامعه بین المللی و ضرورت ایفای نقش این کشور در حل مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید می کند. وی همچنین تاکید کرده است که اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با عربستان و ترکیه خواهد بود.

صالحی عربستان و ایران را دو کشور مهم منطقه و جهان توصیف کرده است. وی تاکید می کند که ایران و عربستان می توانند با همکاری یکدیگر برای حل مسائل منطقه و جهان اسلام تلاش کنند. صالحی با تاکید بر جایگاه راهبردی ترکیه توسعه روابط را با ترکیه به نفع جهان اسلام دانسته است.   مذاکرات آتی میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران ، ماه آینده در استانبول برگزار خواهد شد. این درحالیست که آمریکا و اروپا در آستانه توافق درباره اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هستند. دولت ایران برای مقاومت در مقابل تحریم های اقتصادی تدابیر جدیدی اجرا خواهد کرد. به نظر می رسد ، برکناری وزیر امور خارجه ایران بیش از آنکه نشانه تغییرات اساسی در سیاست خارجی ایران باشد ، یک اقدام تاکتیکی است.

تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر اقتصاد

 

در چهاردهم دی ماه «اعتماد» گزارشی از تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر بخش های مختلف اقتصادی که از سوی موسسه مطالعات بین المللی انرژی تهیه شده بود- البته به نقل از نشریه برنامه- ارائه کرد.

این گزارش که بازتاب های زیادی داشت برخی از موسسات از جمله موسسه مطالعات بین المللی انرژی را به واکنش واداشت. در این ارتباط این موسسه گزارش مبسوط تری را برای گروه اقتصادی روزنامه ارسال کرد که با توجه به اهمیت آن و نیز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 1389 در زیر می آید.

پروژه «بررسی آثار افزایش قیمت حامل های انرژی بر بخش های اقتصاد ایران» که در موسسه انجام شده آثار و تبعات افزایش قیمت انرژی بر دهک های هزینه یی در سه سناریو را تحلیل کرده است.

یکی افزایش قیمت بنزین، دوم افزایش قیمت تمام حامل های انرژی و سوم افزایش قیمت تمام حامل های انرژی که در آن افزایش قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره و برق معادل قیمت های جهانی است.
ادامه مطالب را در ادامه مطلب بخوانید....
ادامه مطلب ...