بهترین،جالب ترین،بروز ترین و زیباترین اخبار ایران و جهان بیا تو

قیمت برق امروز-قیمت انرژی- صزفه جویی در مصرف انرژی+وسایل کم مصرف

بهترین،جالب ترین،بروز ترین و زیباترین اخبار ایران و جهان بیا تو

قیمت برق امروز-قیمت انرژی- صزفه جویی در مصرف انرژی+وسایل کم مصرف

آیا انتشار اسناد ویکی لیکس تاثیری در برکناری متکی داشته است؟‌

بازار گمانه زنی ها همچنان داغ است؛
برکناری وزیر امور خارجه ایران بیش از آنکه نشانه تغییرات اساسی در سیاست خارجی ایران باشد ، یک اقدام تاکتیکی است. نگاه غالب آن است که  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور مایل نبود منوچهر متکی را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کند و متکی به دولت احمدی نژاد تحمیل شده بود.

به گزارش آخرین نیوز، با گذشت یک هفته از برکناری ناگهانی و شوک آور منوچهر متکی وزیر خارجه وقت هنوز دلایلی قابل قبول و  روشنی از سوی مسئولان و منابع و رسانه های خبری مطرح نشده و گمانه زنی در این خصوص همچنان ادامه دارد.

اگرچه نگاه غالب کارشناسان سیاسی آن است که  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور مایل نبود منوچهر متکی را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کند و متکی به دولت احمدی نژاد تحمیل شده بود اما  این سوال مطرح است که چرا احمدی نژاد در مرحله کنونی و هنگامی که متکی برای ماموریت در سنگال بسر می برد وی را از سمت وزیر امور خارجه برکنار کرد.   

در آخرین گمانه زنی برخی رسانه ها بین اسناد ویکی لیکس و برکناری متکی رابطه هایی پیدا کرده اند.روزنامه حریت چاپ ترکیه در مقاله ای با طرح این سوال که آیا انتشار اسناد ویکی لیکس تاثیری بر برکناری متکی داشته است؟‌ نوشت:  این اسناد حاکی از آن بود که فعالیت های ایران در میان کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان موجب نگرانی های جدی شده است.  همچنین این اسناد حاکی از آنست که همه کشورهای منطقه حتی ترکیه با شبهه به ایران می نگرند. این موضوع یک مسئله جدی است. نباید فراموش کرد که موضع روسیه درباره تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که روسیه نیز از ایران فاصله گرفته است. علاوه بر آن چین نیز به قطعنامه  تحریم ایران رای مثبت داد.

به نوشته این رونامه بر اساس اسناد ویکی لیکس مقامات بلندپایه عربستان شبهه ها و تردیدهای خود را درباره ایران برای مقامات آمریکایی بیان کرده اند. این سوال مطرح است که آیا ایران با برکناری متکی کسب وجهه جدید را در سیاست خارجی خود ضروری دانسته است؟ 

حریت نوشت: علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران ، در مصاحبه ای با روزنامه تهران تایمز تاکید کرد ، جلب اعتماد در زمینه دیپلماسی موضوع بسیار مهمی است. وی در مراسم معارفه خود نیز بر اهمیت سیاست خارجی مثبت و متوازن تاکید کرد. صالحی با این سخنان خود بر ضرورت تقویت جایگاه ایران در جامعه بین المللی و ضرورت ایفای نقش این کشور در حل مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید می کند. وی همچنین تاکید کرده است که اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با عربستان و ترکیه خواهد بود.

صالحی عربستان و ایران را دو کشور مهم منطقه و جهان توصیف کرده است. وی تاکید می کند که ایران و عربستان می توانند با همکاری یکدیگر برای حل مسائل منطقه و جهان اسلام تلاش کنند. صالحی با تاکید بر جایگاه راهبردی ترکیه توسعه روابط را با ترکیه به نفع جهان اسلام دانسته است.   مذاکرات آتی میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران ، ماه آینده در استانبول برگزار خواهد شد. این درحالیست که آمریکا و اروپا در آستانه توافق درباره اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هستند. دولت ایران برای مقاومت در مقابل تحریم های اقتصادی تدابیر جدیدی اجرا خواهد کرد. به نظر می رسد ، برکناری وزیر امور خارجه ایران بیش از آنکه نشانه تغییرات اساسی در سیاست خارجی ایران باشد ، یک اقدام تاکتیکی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد